Penafian Pendapat Bahawa SAI BABA Adalah Jelmaan Dajjal

           

Sai Baba sekarang (Kiri), Sai Baba ketika belasan tahun (Kanan)

Pada hari ini, ramai pembaca-pembaca sudah kenal dengan khabar berita Sai Baba yang dikatakan jelmaan Dajjal. Beberapa pembaca dan pengembara tanpa segan silu telah membenarkan kata masing-masing tanpa merujuk dahulu hadith-hadith sahih dan situasi masa kini. Oleh itu, tidak hairanlah bahawa Sai Baba yang terdapat hanya 30 peratus ciri-ciri fizikal Dajjal telah dianggap sebagai Dajjal.

Siapakah Sai Baba?

Sebelum melangkah lebih jauh, kita lihat dahulu siapakah sebenarnya Sai Baba. Nama sebenar beliau ialah Sathyanarayana Raju telah dilahirkan pada 23 November 1927. Sai Baba berasal dari Selatan India, sebuah kampung yang bernama Puttaparthi yang terletak dalam daerah Anantapur. Semenjak kecil lagi beliau dilihat sebagai budak yang keramat dan amat alim dalam agamanya.

Keajaiban Sai Baba dikatakan bermula sebelum ibunya mengandungkannya. Menurut cerita, sebelum mengandungkannya ibunya telah bermimpi melihat tuhan Hindu yang bernama Sathyanarayana. Easwarrama memberitahu suaminya telah dia telah mengandung selepas bermimpi melihat tuhan. Dia (ibu Sai Baba) juga mendakwa semasa mimpikan Tuhannya, dia telah melihat suatu cahaya biru datang ke arahnya dan bersatu dengan badannya. Maka disebabkan itu, dia menyimpulkan bahawa itu adalah roh pemberian tuhan Hindu ke dalam kandungannya. Selepas kelahirannya juga, orang-orang kampug mendakwa telah melihat beberapa ekor ular tedung (binatang suci orang Hindu) berkeliaran di luar rumah Sai Baba.

Ciri-Ciri Persamaan Sai Baba Dengan Dajjal

  • Berambut kerinting
  • Berbadan besar
  • Berupaya menghidupkan yang mati.(Sai Baba tak berjaya menghidupkan semula adik bongsunya yang mati pada 18 Oktober 2003)

Ciri-Ciri Yang Tiada Pada Sai Baba Tetapi Ada Dalam Hadith

  • Ibunya berbadan besar dan rendah manakala bapanya tinggi lampai dan hidung seperti paruh burung.
  • Kulit mukanya putih kemerah-merahan.
  • Berketurunan Yahudi
  • Berasal dari suatu tempat antara Syam dan Iraq
  • Hanya mata sebelah kiri yang dapat melihat, mata sebelah kanan buta dan agak terhapus termasuk wajah sebelah kanan.
  • Memaksa orang awam mengakuinya sebagai tuhan sedangkan Sai Baba tidak menyatakan hal demekian cuma orang ramai yang beranggapan ia berkuasa sperti tuhan. Namun begitu, tiada orang Hindu yang anggap ia tuhan.

Penafian Bahawa Sai Baba adalah Dajjal

Penafian bahawa Sai Baba bukan Dajjal dapat dilihat pada ibu bapa dan keturunannya sendiri. Ibu bapa Sai Baba tidak kelihatan seperti dalam gambaran hadith malah bukan pula berketurunan Yahudi. Ibu bapa Dajjal yang sebenar telah pun mati sejak sebelum kelahiran Nabi Musa lagi. Selain itu, Sai Baba juga kelihatan semakin tua dan tidak bermaya walaupun ia mendakwa mempunyai kuasa seperti tuhan.

Masyarakat Hindu mungkin mempercayainya sebagai anak tuhan namun ada seorang ahli silap mata terkenal India iaitu Basava Premanand mendakwa Sai Baba menipu dalam ajarannya. Premanand juga memberitahu beliau telah lama mengkaji dan memerhati tindak tanduk Sai Baba sejak tahun 1968 lagi. Laporan berkenaan dakwaan Premanand ini telah dihuraikan panjang lebar dalam majalah “Indian Today” yang diterbitkan pada Disember tahun 2000.

Seperkara yang paling tidak menampakkan ciri-ciri Dajjal ialah Sai Baba tidak berdakwah kepada orang-orang Islam di India. Sedangkan itulah matlamat Dajjal dalam dakwahnya. Dajjal seluruh hidupnya menjadikan Islam sebagai satu target utama untuk dimusnahkan kerana dari kalangan masyarakat Islam akan timbul musuh Dajjal yang utama iaitu Nabi Isa dan Imam Mahdi.

Bukan itu sahaja yang menjadi penafian terhadap Sai Baba sebagai Dajjal ialah Sai Baba memuji pula agama-agama lain dalam laman web rasminya. Sai Baba bersikap bertolak ansur dan tidak memaksa dan tidak pula merendah-rendahkan agama lain. Adakah Dajjal akan bersikap demikian?

“Let the different faiths exist, let them flourish, and let the glory of God be sung in all the languages and in a variety of tunes. That should be the Ideal. Respect the differences between the faiths and recognize them as valid as long as they do not extinguish the flame of unity.”

(Sathiya Sai Baba)

Kesimpulan

Kesimpulannya, Sai Baba bukanlah Dajjal dan Dajjal bukanlah Sai Baba. Penulis langsung tidak bersetuju Dajjal adalah Sai Baba kerana Sai Baba tidak menunjukkan kehebatannya dalam menerbitkan matahari dari Barat. Sai Baba juga hidup lebih dari 70 tahun sedangkan hadith mengatakan Dajjal hanya hidup dikalangan masyarakat setelah ia keluar sekadar 40 hari sahaja. Namun begitu, penulis boleh menerima pendapat sekiranya ada yang mengatakan Sai Baba adlaah bahan ujian Dajjal.

Pendapat itu lebih logik dan penulis sendiri agak terdorong dengan pendapat itu. Dajjal masih melakukan kajian-kajian untuk mencari pilihan terbaik tempat, situasi dan imej untuk dia muncul di tengah-tengah masyarakat. Penulis percaya Sai Baba adalah suatu subjek kajian Dajjal untuk melihat sejauh mana penampilan orang India dalam mempengaruhi masyarakat dunia. Maka tidak hairanlah Sai Baba mempunyai pertubuhan seluruh dunia termasuk Russia dan Eropah. Hairannya di Malaysia tidak ada.

Nampaknya Dajjal tidak akan muncul dikalangan masyarakat India kerana Sai Baba kurang dikenali malah berimej selekeh yang tidak disenangi oleh kebanyakan orang-orang Eropah dan Amerika.

About these ads

96 responses to “Penafian Pendapat Bahawa SAI BABA Adalah Jelmaan Dajjal

  1. Sai baba mah bukan Dajjal di amah sejenis sama ilusionis David Coperfield yang batal mangggung dui Jakarta karena jiper sama dukun2 sini

  2. kita boleh aja beranggapan bahwa Sai Baba adalah Dajjal,tetapi harus ada bukti yang jelas.misalkan kita mendapatkan keterangan dalam internet tentang tuduhan Dajjal kepada Sai Baba,& boleh juga kita memberitahukan kepada orang2 apa yg kamu ketahui tentang Sai Baba tapi kita jangan menambah-nambahkan kata2 yg tidak ada dlm internet,karena itu fitnah.Maaf nih bagi pembaca,kalau ada kata2 beta yg menyinggung perasaan anta

  3. Iwan Subarkah

    saya belum membaca penuh Bio Sai Baba ini. tp wow…………hebat sekali itu orang.
    tapi saya yakin sehebat Sai Baba pasti punya tujuan, saya tujuannya kita tidak tau! – hanya Allah yang mengetahui segalanya.
    Klo boleh komen, sebagai muslim ada beberapa hal yang penting untuk kita pelajari dari apa yang telah terjadi di bumi ini.
    1. laksanakan seluruh kewajiban kita sebagai orang muslim.
    2. berbuat baik sesama manusia.
    3. lakukan setiap langkah kita sesuai dengan al-qur’an dan hadist.
    saya rasa dengan 3 hal tadi sudah cukup utuk menyakinkan saya pribadi dan mungkin anda sekalian, bahwa sudah munjul atau belumnya dajjal tidak menjadi masalah. dan saya yakin dengan pondasi yang kokoh, apapun yang akan terjadi tidak akan menggoyangkan keyakinan kita.
    bukannya saya sombong, tapi saya melihat sebagai seorang muslim, sekarang ini orang muslim sangat cepat terpengaruh dengan apa yang sebenarnya tidak harus dirisaukan. saya jadi bingung sendiri, jangan2 orang muslin sekarang takut akan dajjal, kiamat, dll. padahal yang seharusnya kita takutkan itu hanya Allah SWT.
    saya senang dengan adanya komentar2 – artikel yang bisa mengingatkan seperti hal diatas.

  4. saya yakin sai baba adalah manusia..

  5. LILIS LISNARTY

    Kalau menurut saya kita gak bisa mastiin kalau sai baba itu adalah dajjal…….
    tapi siapapun sai baba itu,,,gak perlu kita permasalahkan…….
    kan kita udah punya Allah n agama yg kita yakini,,,so pa pun yg terjadi di bumi sekarang ini,,,kita sebagai mahluk ciptaannya harus percaya kalau dibalik semua ini pasti ada hikmahnya…….
    Allah akan memberikan yg terbaik buat kita…….
    skian komentar saya,,sory kalau ada yg gak sepaham dengan saya n thanks buat artikelnya………

  6. cipoxmaniax

    fren, dajjal itu apaan sih???
    aku gak ngerti…tlong penjelasannya…

  7. Croco Dino Riyanto

    Menurut gw yang namanya Sai Baba tu gak mungkin Dajjal, coz selama masih ada orang-orang beriman and para ulama n kyai. kta ga perlu takut, karena Dajjal muncul setelah para ulama wafat. Intinya Sai Baba adalah Dajjal itu WADUK SURO!!!

  8. matiin saibaba beserta para pengikutnya

  9. kita tak perlu pikirkan kapan dajjal akan datang

    yg penting kita sebagai umat islam,laksanakan kewajiban agama islam

    karena kita tidak tau kapan hari akhir akan datang,maka kita tak perlu memikirkan siapa SAI BABA itu.

  10. kita tak perlupikirkan kapan dajjal akan datang

    ygpenting kita sebagai umat islam,laksanakan kewajiban agama islam

    karena kita tidak tau kapan hari akhir akan datang,maka kita tak perlu memikirkan siapa SAI BABA itu

  11. hasellusiby

    salam…

    ibunya pendek dan ayahnya si dajjal adalah tinggi dan berparuh burung…

    bukankah itu ‘horus’ dewa antimatter (underground) dari ancient egypt…

    jika saudara membaca komen ni…sila ke blog kami:-

    http://futurephenomenon.wordpress.com

    bantuan saudara amat pendek…

  12. btul ke yg sai baba nie dah punya byk pengikut??bru2 nie,ada tazkirah di skolah saya..isi tazkirah itu menyentuh tntg sai baba dan dajjal laknatullah..mmg benar yg sai baba itu bukan lah dajjal ttpi mempunyai byk skali persamaannya sama dajjal..dan kata pentazkirah itu, sai baba itu udah punya 5000 pengikut, pernah buta sblh mata, prnh hdupkan org yg mati, bisa terbang dan mcm2 lg..tp katanya jga, dia sndri xdpt memastikan tntg artikel yg disampaikannya..

    • Hanya org yg hati menjadi furqon yg bisa melihat sesuatu sesuai dengan apa yg sebenarnya menurut Allah SWT. Yg lain hanya menebak dgn akal fikir & nafsunya saja. Q.S.Al An’am 116: Jgn kamu ikuti kebanyakan manusia krn mrk hanya berprasangka… Dan dibnyk firmanNya Allah menyebutkan HANYA SEDIKIT MANUSIA YANG MENGETAHUI

  13. kita potong aja rmbut nya…. atau kita ribonding aja rambutnya…

  14. gak sah takut ma saibaba tu..;banyak pamer nya aja dia…takutlah pada ALLAh……
    si kribo yg menyesatkan tu bunuh aja..

  15. Sebaiknya kita tidak terpengaruh oleh adanya si sai baba itu….

    Kebenaran hanya milik ALLAH Semesta Alam !!!

  16. Di Melaka ada satu rumah kedai yang dijadikan kuil Sai Baba. Jika tidak percaya, saudara boleh bertanyakan kepada sesiapa yang belajar di MMU Melaka. Saya sudah melihatnya sendiri kerana kuil itu bersebelahan dgn kedai makan.

  17. ada yg punya alat catok ga….
    tolong dunkz catokin rambutnya sai baba…
    hehehe….. ato pada shering ngajakin sai baba ke salon nyok…. hehehe

  18. percuma mo di bunuh juga kn ktnya dy bsa pindah jasad dari jasad satu ke yg lain,
    nmanya ajj dajjal, yg pnting kita smua mang harus taat ajj ama yg di atas,
    soal ai baba byar ajj ntar jga ad yg ngurus kalie,

  19. HaTI HATI FITNAH DAJAL

  20. DAN HATI HATI KESENANGAN YANG DI BAWA DAJAL

  21. QS.Al An’am 116 : Jangan Kamu mengikuti orang banyak krn mereka hanya mengikuti persangkaan belaka… Allah SWT berulangkali menyebutkan bahwa: HANYA SEDIKIT orang yang mengetahui.
    Jadi hanya orang yg dapat petunjuk shg hatinya menjadi Furqan lah yg bisa melihat kebenaran sesuai dgn yg dimaksud Allah.

  22. SO… apakah anda sudah termasuk orang yang diberi petunjuk oleh Allah SWT sehingga anda berani memberi komentar thd sesuatu yg berbahaya bagi anda jika itu tidak sesuai dengan yang dimaksud Allah SWT. Na udzu billah, lebih baik diam jika kamu belum termasuk orang diberi petunjuk olehNYA

  23. Pelajari ciri2 orang yg dapat petunjuk dari Allah SWT. Krn kata Nabi Muhammad SAW dia khir zaman ini yg merusak akidah umat islam itu adalah ulama SU’ (ulama buruk). Dan hati2 membaca buku, krn sejak zaman dahulu buku2 otentik tlh banyak dimusnahkan & diganti isinya. WAJIB MENCARI ILMU TP HANYA DARI GURU YG MENDAPAT PETUNJUKNYA.

  24. Seharusnya sebagai umat beragama mempunyai akidah pada Allah, maka janganlah jadi hakim, menghakimi orang lain, apalagi mau membunuh orang lain kalau tidak cocok pada akidah kita, biarkan lah Tuhan menghakiminya, tugas kita sebenarnya hanya mengabdi pada Tuhan, sesuai dengan jalan telah diberikan.

  25. riyan hidayat

    w prnh liat d bogor d daerah ciomas itu ada s’buah rmh yg d dpn rmh’y ad tlisan ”
    OM SAIBABA DAN TUAN…………..”
    w g tw tlisan slanjut’y.rmh’y tu tingkat dan kliatan spi bgt.
    w g boong w ngliat sndri pk mta w sndr

  26. W bingun m smua org..ada yg baek d ributin…kurang kerjaan yaw,,??qt yakin aj m kyakinan qt,jgn usik m kyakina org laen,,d blg itu,ini..itu nama ny fitnah…
    …sapa yg dajjal klo gt..??
    …positif aj…jgn d pikrin yg blm ada n terjadi,,

  27. Pertimbangkan hadis ini, Abû Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:

    “HariKiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya.

    Si Baba Sai itan ini mungkin salah seorang daripadanya. Si BABA Sai ITAN ini triknya mengeluarkan tepung suci dari udara padahal trik Amatur KANTOI di Utube.

    punyaler otak mereng org yang tak nampak triknya…

  28. assalammualaikum w.b.t.
    sebagai sorg umat Islam kita harus mempercayai bhw dajjal akan muncul.. masanya??hny Allah yg mengetahuinya..saper pun sai baba, kita umat Islam harus menyiapkan diri & m’perbanyakkan amalan agar tidak terikut ajaran dajjal nnt..sedarlah bhw bumi ini sudah tua…renung2kan..wasalam

  29. astagfirullah,,,mudah2an azab allah sangat besar bagi engkau sai baba dan para pengikutnya.

  30. Iya…benar….kita tidak mungkin dapat meneka (100%ly)siapa Dajjal itu…cuma kita perlu berwaspada terhadap fitnah yang bakal Dajjal bawa….
    baca surah al Kahfi dan jangan sekali-kali meninggalkan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SWT…

  31. hmmm…. saya bersetuju bahawa sai baba itu sememangnya bukan dajjal. tapi sebagai umat islam kita harus bersedia dan berwaspada dari segala kemungkinan yang bakal tiba. mungkin kewujudan sai baba ini amaran supaya kita bersedia???? FIKIRKANLAH

  32. usop santoso

    saya rasa sai baba adalah duplicate kumpulan nidji di india.sebenarnya bukanlah pengikut.tapi adalah boyband nidji versi india.

    siapa nak tiket konsert sai baba boleh pegi kat website dia

    heroes

  33. memang ko sai baba sial punya hindu mampus ko lagi bagus penipu ko syaitan ko tunggu tempat ko kat neraka jahanam nanti. ko mengaku tuhan ko dah lah buruk woi keling hindu pi mampos ko cepat sikit memang ko sial mengaku tuhan… menipu untuk kepentingan ko ko memang hindu sembah patung.. bodoh punya hindu kafir laknat…

  34. aku setuju sangat dengan pendapat sukiyaki.
    patut sai baba bunuh penipu punya orang, bagi rambut dia gunting bagi kepala dia botak . sai baba ko ngan ayah pin elok lah tinggal serumah. boleh tubuhkan kerajaan langit pi mampos ko sai baba hindu …………….bodoh

  35. HOi kafir hindu laknatullah ko dah lah penipu muka macam ko macam syiatan nanti ko tengoklah tempat ko kat neraka jahanam banyak menyesatkan orang pulak tu… sama -sama lah ko terjun dalam neraka jahanam tu dengan pengikut dan patung berhala yang ko sembah tu memang dasar kafir. sembah busut, sembah syaitan, binatang ko kafir. tunggu nanti azab allah kat ko wahai babi gemuk rambut macam sarang tabuan mesti ko sahabat ayah pin sebab ko hindu laknat.

  36. Sampai ko mampus dah kena bakar jadi abu……. aku tak akan percaya ko tuhan. sebab ko ni syaitan laknatullah aku dah tengok youtube ko tipu hidup-hidup pengikut ko yang bodoh macam ko kafir hindu. aku tak akan percaya ko sebab ko ni patut dah kena pancung mengaku tuhan. aku doakan ko ceptlah mampus dah ramai sangat ko sesatkan dan berapa ramai lagi ko nak ajak masuk neraka sama-sama dengan ko baik ko mampus hindu kafir.

  37. Jangan percaya Sila tengok semua penipuan syaitan ni kat YOUTUBE taip SAI BABA NAMPAK LAH SI KAFIR NI MENIPU…

  38. All hindus go to hell………..

  39. udahlah… yang pnting perkuat iman dan tqwa kita.. percuma ngorek2 tu dajjal pa bukan tapi kita masih jauh ma Allah..

    Allahu Akbar.. Allahu akbar.. allahu Akbar.

  40. Anti Sai Baba Babi

    wat the fuck of the sai baba?penipu…sekadar ahli silap mata profe- sial – nal…..tak jemu ke die hidup 70 puluh tahun dalam kepura-puraan?bdoh!!!!

  41. kalo dia punya kekuatan yg aneh2 brarti sihir=setan=iblis=dajjal. Cukup jelas rumus diatas kan ?, alhamdulillah, moga jelas

  42. :) saya yakin yg diajarkan beliau tak pernah sampai untuk menyakiti orang, apa lagi mengatai kepercayaan orang lain… peace all world…

  43. saya tidak berapa setuju dengan penulisan di atas. dalam kebanyakkan laman web yg ada, mereka tidak cakap sai baba adalah al-Masih al-Dajjal, mereka hanya cakap sai baba adalah antara 30 dajjal kecil yg membuka jalan bg munculnya al-Masih al-Dajjal. Tetapi penulis di atas membandingkan sai baba dengan al-Masih al-Dajjal.

  44. Rasulullah SAW bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini di bagian timur bernama Khurasan”

    Maka boleh jadi yang dimaksud Rasulullah SAW tersebut ialah benar adanya. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi SAW. bersabda: “Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajjal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya.

  45. Allah's servabt

    mmg btul sai baba bkn dajal yg stu..tp Nabi kata akan muncul 30 org dajjal kecil sblum munculnya dajjal yag sbnr yg akan menipu mnusia dan mmbawa kesesatan..juga brjuang di ats nama kedamaian..salh satu nya bush america..sai baba mgkin slh seorg drinya

  46. Allah's servant

    maaf..bukan Allah’s servabt..Allah’s servant..sory..wrong typing

  47. tp kl ga salah sy prnah dnger ad slh stu hdits bwhasannya kiamat datang bilamana ad binatang melata yang bsa brbicara dan keluarnya di Mekkah, kemudian akan turun dajjal…
    nah sebelum sai baba diklaim sebagai dajjal, adakah binatang tersebut?

  48. hamba Allah

    Ya Allah, semoga aku tak pernah mendapati zaman itu…..
    semoga aku dan seluruh keluargaku dan keturunanku terhindar dari fitnah dajjal

  49. Hanya Allah saja yang mengetahui segala nya

  50. sai baba laknatullah…sai baba dan pengikutnya akan kekal dlm neraka

  51. sai baba dajjal?rasanya mcm ni,sape2yg menentang islam,dan mengajak umat manusia melencong dr ajaran islam,pengikut dajjal la tu..wat bkn islam jgn salah fhm,anda juga wajib mengenali islam,utk kebaikan kamu sendiri dunia dan akhirat..

  52. salam kepada pembaca…amalkan lah 10 permulaan ayat surah al-Kahfi..insyaallah dipelihara kita dari fitnah dajjal yang dahsyat…wallahualam

  53. kah kah kah…..x dak kat malaysia??

    Hg tlg p kat Bayan Lepas tlg tgk ada tokong dia….kat Alma pun ada hr 2……

  54. hamba allah

    allahuwallam, kita hanya berlindung dengan allah. sama ada benar atau tidak atau hanya tektik yang digunakan oleh sai baba atau dajjal

  55. hamba allah

    1hari bagi allh sama dengan 1000 hari jikalau 40 hari?

  56. Turunkan harga sembako dan selesaikan masalah elpiji yang sering meleduk,… doooorrrr,… key !!!

  57. ada yang tau ngga,… brp nomer togel yang keluar hari ini ???

  58. in GOD Hand, I trust,…

  59. Buat smua umat islam…mw sei baba dajjal,mw k2’ny jajjal,,yg pnting kt jngn trpngaruh dngn ajaran’ny,,Tuhan kt cmn 1 : ALLAH.SWT…..amin

  60. AsyhaduallailahailAllah….
    wa asyhaduanna Muhammadurrosulullah…..

    Hanya ISLAM lah agama yang benar…
    yang laennya palsu….

  61. hhhmmmmmmmmmmmm,,,,semua pada lucuuuuu…..
    three things should be done:
    1. Think no evil (jangan berfikiran jahat/tidak baik)
    2. Speak no evil (jangan berkata jahat/tidak baik)
    3. Do no evil (jangan berbuat jahat/tidak baik)

  62. Jangan pada percaya kalo ternyata itu dajjal.sebaiknya kita banyak-banyklah beramal sebelum kiamat atau ajal menjemput(meninggal).

  63. tampa anda sadari di indonesia juga banyak dajjal hampir 80% penduduk indonesia dajjal,mungkin bapak anda salah satunya.lihatlah ciri2 bpakmu,samakan dengan di hadhist.

  64. hindu kafir ko memang syaitan hitam …. pandai -pandai nak mengaku tuhan lak….ko dahlah hitam . bangsa ko memang laknat badan busuk. aku benci hindu kafir sembah patung hantu…

  65. tahu kah anda,trdapat 30 dajjal sblm kluarnya almasih(dajjal yg trakhir)dan dajjal ni semuanya mmpunyai ciri yg boleh di katakn serupa.di zaman para sahabat dahulu pn sudah adanya dajjal..dajjal terakhir(al masih)keluar slepas brlakunya tnda2 kiamat besar di mana waktu itu sudah trtutupnya pntu taubat untk manusia..wallahulam..

  66. Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menarik perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, iaitu India Selatan. Telah bersabda Rasulullah S.A.W., bahawasanya Dajjal akan keluar dari bumi ini dari kawasan bahagian timur yang bernama Khurasan (Jamiu At-Tirmidzi).
    Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:

    “Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya.”

    Adalah tidak mustahil bahawa Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya Al-Maseh Al-Dajjal. (Dajjal nantinya akan berperang dengan Imam Mahdi dan di bunuh oleh Nabi Isa A.S.)

    Wallahu A’lam..

  67. itu yuk makjud.owg suruhan dajjal yg telah telah berjaya keluar dr benteng pertahanan yg di bina oleh zulkarnain ketika dulu.golongan ini mmg membawa perkabaran yg memutar belitkn sesuatu kenyataan sehingga agak sukar ingin membezakn kebenaran dan kepalsuan.hanya keimanan mampu membezakannya.sesungguhnya.mereka sudah mengetahui bahawasanya ingin memerangi islam bukan dr segi fizikalnyaa krn umat islam tidak gentar untuk shahid.tp perangi melalui mentalnya.kerana umat islam mudah tergugat pada kata2 yg dia sendiri sukar menyatakan kebenaran atau kepalsuannya kerana dia sendiri tidak teguh pada keimanannya.wallahualam.

  68. Berbicara mengenai misi, Sathya Sai Baba mendeklarasikan bahwa :

    “ Aku datang bukan untuk mengganggu atau menghancurkan keyakinan apapun, tetapi untuk menguatkan keyakinan mereka, sehingga seorang Kristen menjadi seorang Kristen yang lebih baik, seorang Muslim menjadi seorang Muslim yang lebih baik, seorang Hindu menjadi seorang Hindu yang lebih baik dan seorang Buddhis menjadi seorang Buddhis yang lebih baik. ”

    Sathya Sai Baba mengatakan datang untuk membimbing umat manusia menegakkan nilai-nilai universal semua agama yaitu Sathya (Kebenaran), Dharma (Tindakan yang Benar), Shanti (Kedamaian), Prema (Cinta Kasih), dan Ahimsa (Tanpa Kekerasan).
    Dalam sebuah kunjungan di Nairobi (Kenya, Afrika Timur), Sathya Sai Baba menyatakan:
    “ Aku datang untuk menyalakan pelita Cinta dalam hatimu, untuk melihat pelita itu bersinar dari hari ke hari dengan menambahkan minyak. Aku datang bukan atas nama suatu agama yang eksklusif. Aku tidak datang untuk misi publisitas untuk sebuah sekte atau kepercayaan, juga Aku tidak datang untuk mengumpulkan pengikut untuk sebuah doktrin. Aku tidak punya rencana untuk menarik murid-murid atau pengikut. Aku datang untuk memberitahu anda tentang hal kesatuan iman, prinsip spiritual, jalur Cinta, kebajikan Cinta, tugas Cinta, kewajiban Cinta. ”

    Lebih lanjut Sathya Sai pada tanggal 23 November 1968 menjelaskan:

    “ “Untuk melindungi yang saleh, untuk menghancurkan orang-orang yang lalim dan untuk menegakkan kebenaran pada pijakan yang kokoh, aku menjelma dari zaman ke zaman. Setiap kali asanthi, atau ketidakharmonisan menguasai dunia, Tuhan akan menjelma dalam bentuk manusia untuk menetapkan jalan menuju Prashanthi, atau Kedamaian dan untuk mendidik kembali masyarakat manusia di jalan kedamaian. Pada saat ini, konflik dan perselisihan telah merampok perdamaian dan persatuan keluarga, sekolah, masyarakat, agama, kota-kota dan negara.
    Kedatangan Tuhan ditunggu dengan cemasnya oleh orang-orang kudus dan orang bijak. Para Sadhu (orang-orang kudus) berdoa dan Aku datang. Tugas utama-Ku melindungi Veda (kitab suci) dan melindungi umat yang taat.
    Mukjizat adalah bagian dari kehidupan Sathya Sai Baba, dilaporkan banyak mukjizat yang telah dilakukannya seperti menyelamatkan bhaktanya yang terkena musibah, melihat masa depan, menyembuhkan orang sakit dan sebagainya. Sejak kecil ia juga memiliki kemampuan menciptakan suatu benda dari lambaian tangannya, seperti liontin, cincin, berlian, tasbih, salib, vibhuti (abu suci), yang biasanya ia hadiahkan kepada bhaktanya.

    Banyak fisikawan dan mentalis yang berspekulasi atas kemampuannya tersebut. Namun Sathya Sai Baba berkata: “Kemampuanku bukan berasal dari hasil olah tapa tetapi merupakan sifat kosmis seorang Avatar. Hadiah berupa cincin dan liontin adalah ungkapan kasih Swami (Baba). Bukan karena Swami ingin menarik orang kepadanya dengan hadiah. Bila Anda ingin menunjukkan kasih sayang kepada anak Anda, atau jika Anda ingin membuat orang lain bahagia, Anda membuatkanya kemeja sport atau membelikan hadiah, bukankah begitu? Swami juga ingin membawa kebahagiaan dengan cara ini. Terkadang, karunia-karunia ini dibuat untuk alasan tertentu; demi kesehatan bhakta atau Aku memberi seseorang sebuah batu permata sehingga sinarnya terus menerus mempengaruhinya untuk mengikuti jalan yang benar. Sedangkan vibuthi (abu suci) merupakan simbol dari ketidakterikatan dan pelepasan. Pikiran harus menjadi kehilangan hasratnya dan tak terikat seperti abu, yang mana segala sesuatunya terbakar. Ini adalah semacam pikiran murni yang harus dipersembahkan kepada Tuhan.

    Sathya Sai juga merupakan salah satu tokoh kontroversial di jejaring internet, mulai dari isu penyimpangan seksual sampai perwujudan dajjal di akhir jaman. Dikutip dari harian “Times Of India” tanggal 26 Desember 2000, Sathya Sai Baba berkata :

    “ “Yesus Kristus mengalami banyak kesulitan dan disalibkan karena kecemburuan. Banyak orang di sekitar-Nya tidak senang akan kerja yang Ia lakukan dan sejumlah besar pengikut-Nya. Salah seorang murid, Yudas mengkhianatinya “. Lebih lanjut Sathya Sai Baba berkata; “Hari ini ada ribuan orang yang sama seperti Yudas tergoda untuk mengkhianati Yesus. Yudas hari ini juga dibeli untuk berbohong. Kecemburuan adalah motif di balik tuduhan yang ditujukan pada-Nya” ”

    Dalam kesempatan lain Sathya Sai Baba juga berkata:

    “ “Ajaran-ajaran (Veda) sangatlah sakral. Sekarang orang-orang siap untuk percaya semua yang mereka lihat di televisi dan internet tetapi tidak percaya terhadap deklarasi Veda. Internet adalah seperti keranjang sampah. Ikuti ‘inner-net’ bukannya internet.

  69. buku yang menyatakan sai baba adalah dajjal ditulis oleh penulis wahabi. padahal wahabi adalah agen dajjal

  70. sebelum munjulnya dajjal al masih……..akan mucul 30 dajjal kecil…sai baba mungkin salah satu drnya

  71. Ber “ana-ana” ber “anta-anta” ber “enti-enti”, kalau nak cakap arab bagi penuh la cakap arab, kalau nak cakap melayu bagila penuh cakap melayu. kalau nak beramal agama islam bagila amal penuh betul2 bukan setengah2. ramai orang dah menyampah dgn yang pura-pura islamik ni.

  72. sai baba orang baik..
    orang baik pasti diikuti banyak orang
    janganlah menfitnah orang baik..
    bahwa sesungguhnya siapa yang memfitnah orang baik dialah dajjal.

  73. sai baba itu pendusta…janagan percaya sama dia.dia hanya manusia biasa yang akan mati…..hanya ALLAH S.W.T yang kekal abadi……laa ilaa haillallah muhammadan rasulullah….

  74. Sai baba emng bkn dajal ..mlainkan mirip dgn dajjal&
    Ayo qta bunuh saja :)

  75. kerana saye tlah mndapat informasi dari sumber yang dapat saya percaye seratus persen maka, dengan ini saye infokan pule kepade sohib2 bahwa sai baba adalah orang baik, bahkan lebih baik dari orang yang menuduhnya sebagai djl minasysyayatin.

  76. jackovuchiha

    memang Sai Baba bkn dajjal sesungguhnya krn dia mgk termasuk 30 dajjal2 kecil yg membuka jalan bagi Dajjal sesungguhnya..ini spy manusia berhati2 aja dlm bersikap dan menyiapkan diri akan datangnya Hari Pengadilan yg pasti datangnya..Wallahu’Alam

  77. setan sangatlah pandai berdusata..mereka mengenal kaum manusia jutaan tahun lamanya. merekap mempelajari kita berjuta juta tahun dan tentunya mereka tahu segala kelemahan dan kekuatan manusia..
    .
    manusia rapuh dengan perasaannya.. manusia kuat dengan apa yg di yakininya… hanya saja manusia mudah tertipu dengan apa yg nampak indah di matanya… entah itu kebaikan bentuk kata dan wujud. dan manusia mulai meyakini yg salah menjadi benar.
    .
    Tuhanku Allah telah mengirimkan agama Islam untuk berpegang atas hal2 yang manusia tidak ketahui.. telaahlah dengan pikiran manusia. sesungguhnya pikiran dan kepandaianmu lah yang menjadikanmu agung daripada makhluk Allah lainnya.

  78. astagfirullah….

    masuklah nerako kau tu saibaba eehh….

    dide kelame idup kbah tuh….

    BUNTUT SAI BABA BESAK

    PALA BELAGE!!!!!

    AQ INI ADLAH SATRIA BAJA PUTIH,,,,

    MENUMPAS SAIBABA SAMPAI RAMBUT KAU LURUS…………….

  79. om sairam, loka samasta sukinobawantu

  80. Menrut buku yang ku baca , kalau sai baba itu pernah meninggal sih tapi 8 tahun kemudian Roh nya itu di bangkitkan kembali>.<, soal sai baba Dajjal atau bkan hanya Allah swt yang tahu, kt harus memprkuat n mempertebal Iman dan taqwa agar tidak terpengaruh dengan ajaran yang menyimapang ^^
    ok thankz you for all ___^^^

  81. ali bahaudin

    menurut saya sai baba itu dajjal…
    karna dajjal pertama tidak akn mengaku tapi akhirnya akan mengaku nabi dan tuhan dan semakin lam semaklin besar.

  82. Saya sebagai umat hindu jg ga kenal tuh siapa sai baba, tp yg jelas menurut saya dajjal tuh bkn sosok berupa fisik/maya tetapi ada dlm diri qt.. Maka dari itu qt sbgai umat beragama seharusnya bs mengendalikan diri qt..musuh terbesar qt bkn thd dajjal atopun yg lain, tetapi musuh terbesar qt adlah diri qt sendiri..utk menahan sendiri prilaku buruk dri qt…cukup sekian bl ada slh kata saya mhon maaf.. Tat Twam Asi :”>

  83. innalillahi wainnailaihirojiuun

  84. sai baba sebenar’y dia adlh kakek’y bang t0yib yg kagak prnh pulang ampe puluhan tahun.

    Apa kalian msh br’tanya* tntg sai baba???

    Tanya saya. Asal jgn tanya bang t0yib krg dimana, yg nyiptain lagunya aja gk prnh tau.

  85. Yang berpikiran buruk terhadapnya adlah orang2 yang tdk bisa menilai seseorang dari hati melainkan dari fisiknya atau badan luarnya saja. Bagaimana Aura kasih sayang beliau bisa terpancar jika umat manusia diselimuti oleh pikiran2 yg buruk?

  86. maya danawa

    Nah skrng Sai Baba udh wafat..soo..mana perbuatan beliau yg menunjukan srng Dajjal,Iblis,Setan,demit dll ????apa gk kitab merka itu yg keliru ???mana lebih jahat Sai Baba dgn Osama Bin Laden ?? aya-aya wae…….sifat2 iri,dengki,fitnah,benci…adlh sifat/watak asli IBLIS !!
    coba Sai BaBa se’iman dgn mereka……..waahhhh….dunia akan jdi Heboohh………………….

  87. mungkin ada yg kliru dngan pndapat msing msing trmasuk penulisnya,dajjal bukanlah dajjal yg dimaksud tetapi sesungguhnya dajjal berjumlah 30,dajjal yg dimaksud adalah dajjal yg akan datang pada saat dunia sudah kacau,saat itu imam mahdi dan nabi isa as akan mmbunuhnya,berarti sai baba adalah slah stu dari dajjal yg 30 itu,itu hnya kemungkinan,krna dajjal memang ada,di al-quran juga hadist sudah dibicarakan tntang itu

  88. Kalau berdasarkan agama yg saya anut serta logika, sai baba jelas lah bukan sosok yg patut kita agungkan apalagi klw mengkultus bahwa dia nabi atau tuhan. Dia manusia biasa yg secata sembunyi mempunyai sifat kesombongan yg ceroboh.

  89. sai baba setan jaman sekarangtitisan dazal

  90. Tak tahulah saye….
    Ape betul sai baaba itu dajal…

  91. Di jaman ini sedikit sekali orang yg mampu melihat kebenaran hanya orang2 berhati mulia dan mempunyai karma baik yg mampu melihat kebenaran jay sairam.

  92. Sai baba ngentot

  93. Mnrt pengtahuan saya, syaibaba jelas Zajjal, tpi bkn dajjal yg hidup 40 thn didunia yg brprng dng imum mahdi, ini adalh awal dri khidpan dajjal sblm khdupan 40 thun, krn dajjal 2 krjean(2 kali kehdupan) n dia terlhir di ngri kurasan(sblah selatan india) bsa menghupkn, kluar tpung yg dpat menjdi mknn dll, n tand lain hancurny negri bagdat(irak) akn hncur satu ngri lagi ngri syam(suriah) n dtmukn stu bnda angksa yg akan jatuh kebmi, yg dpat menghatam bumi dng hntman maha dahsyat, n tlah di tmukn oleh amerika,

  94. lailahaillallah
    sai baba pasti mati kok dan dajjal itu pun ikut mati
    karena mereka manusia juga kturunan adam ugk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s