Teori 1 : Dajjal adalah suatu bentuk Ideologi

46 responses to “Teori 1 : Dajjal adalah suatu bentuk Ideologi

  1. pada pendapat saya, pada zaman Rasulullah Saw al-masih dajjal masih lagi terikat sehinggalah tercetusnya Perang Salib. Knight of Templar setelah menjumpai harta yang tidak bernilai harganya di Jurusalem yang bertanggungjawab meneruskan agenda al-masih dajjal dan bergabung dengan keluarga Rotschild. Kemudian menyerap masuk ke dalam gerakan mason lalu tercetusnya gerakan Freemasonary. Seterusnya meneruskan agenda mereka ke Amerika Syarikat setelah berjaya mencetuskan Revolusi France, di Perancis, revolusi di England, dan revolusi di Russia.

  2. gustsrysyahidan

    Al Masih Ad Dajjal
    menurut saya
    “Dajjal” arti leksikon adalah “menutupi”.
    “Al Masih” adalah “yang terpilih”.
    Al Masih adalah gelar untuk Isa Bin Maryam (Isa Al Masih) gelar tersebut bukan untuk dua orang, tiga orang atau lebih melainkan untuk satu orang saja yaitu Isa bin Maryam.

    Maka “Al Masih Ad Dajjal” = Yang menutupi Yang Terpilih (Yang menutupi Al Masih)
    Yang menutupi ajaran Isa Al Masih, krn penutupan ini hanya berlaku pada ajarannya, tidak berlaku pada fisik.

    Maka kita lacak apasih ajaran Isa Al Masih,
    Surat Maryam : ALLAH Tuhanku dan Tuhanmu maka sembahlah DIA. Inilah jalan lurus.
    Dalam Alkitab : Bapaku lebih besar dariku, Bapaku lebih besar dari segalanya, Aku sendiri dengan diriku tidak mampu berbuat apa-apa. Dan sebagainya.

    Bagaimana cara menutupi suatu ajaran, yaitu dengan cara membelokkan ajaran tersebut.
    Jika Isa mengatakan Allah adalah Tuhanku dan Tuhanmu, maka dibelokkan menjadi Isa Adalah Anak Tuhan. Semakin banyak pembelokan-pembelokan maka ajaran Isa yang sebenarnya makin kabur pada gilirannya benar-benar terkubur, dalam situasi ini pantas disebut tertutup. Dan yang paling bertanggung jawab adalah ajaran Kristiani.

    Ajaran Kristen yang dipelopori Paulus inilah yang menutupi ajaran Isa yang sebenarnya. Maka Ajaran KRISTEN adalah ajaran yang menutupi Al Masih (Al Masih Ad Dajjal).

    Dajjal adalah Agama/isme Kristen.

  3. saya pernah terbaca satu article dari seorang penulis indonesia yang berpendapat bahawa dajjal itu sbnrnya telah muncul pada zaman ini. bukti kemunculan dajjal telah banyak dilihat dan ianya sama seperti perumpamaan dalam Al-Quran.

    antaranya;

    “dajjal bermata satu”, itu boleh dilihat pada simbol illuminati iaitu the ‘all seeing eye’

    “dajjal boleh menyebarkan maklumat sepantas kilat”, itu adalah internet.

    “dajjal boleh membelah gunung-ganang”, itu boleh dikaitkan dengan senjata-senjata moden seperti bom nuklear dan sebagainya.

    “dajjal boleh bergerak seperti angin”, boleh dikaitkan dengan jet pejuang yang memusnahkan orang islam.

    “segala pembohongan dajjal akan dipercayai semua orang” ini boleh dikaitkan dengan kejadian 11 september, dimana runtuhnya wtc. ramai yg menganggap ia dilakukan oleh orang islam yg dianggap ekstrimis padahal ia dilakukan oleh golongan illuminati. buktinya

    “apabila bertemu dajjal, orang islam sanggup tidak mengaku islam” itu boleh terjadi apabila tentera yahudi/amerika ingin membunuh orang islam sahaja di muka bumi ini, tidak mustahil ramai orang islam yg akan tidak mengaku islam sedangkan orang-orang islam sekarang telah banyak melakukan perkara yg membawa kepada murtad.

    pada pendapat saya, lebih baik kita menganggap bahawa dajjal itu memang telah muncul kerana dajjal tidak akan mengaku bahawa dirinya itu dajjal dan kita tidak akan tahu bagaimana rupa bentuk dajjal itu…tahu-tahu hari pembalasan telah tiba.

    sekiranya kita tahu bagaimana rupa bentuk dajjal itu, sudah tentu mudah bagi kita untuk bertaubat dan membuat persediaan….bukan?
    maka, eloklah kita membuat persediaan lebih awal dan anggaplah dajjal itu telah wujud kerana buktinya amat ketara.

  4. dajjal adalah individu bukan gerakan@kumpulan @organisasi.Dajjal adalah individu yang menggerakkan organisasi,mastermind semua konspirasi dan sentiasa menutupi diri.Berkelana sejak kelahiran sehingga di pasung selama 63 tahun sebaik saja lahir Rasulullah s.a.w.Antara hamba Allah yang ditangguhkan kematiannya seperti Isa a.s dan iblis laknatullah.Dajjal bergerak dibelakang tabir dalam menebarkan fitnahnya.siapakah dia?wallahualam bissawab.Berjaya merentasi masa dan hidup beribu-ribu tahun.Bayangkan keupayaannya dalam menguasai ilmu manusia dan jin.Semoga kita diselamatkan dari fitnah dajjal.

  5. i agree with u —-tetsu—

  6. Setuju dengan pendapat tetsu….bukti yang sudah diberi dalam hadis dan Al-Quran kita semua sebenarnya dalam lingkungan zamannya…

  7. firdaus_vespa team

    entahla…yang penting kita semua jgn terpesong..ikutla semua yang terkandung dalam hadis sahih nabi muhammad s.a.w dan Al-Quran

  8. hamba ALLAH

    sebenarya sekarang kita telah ditipu oleh golongan kafir yang sengaja memecah belahkan umat ialam sendiri selain itu ini juga disebabkan oleh sikap ai-wahn iaitu cintakan dunia dan bencikan mati

  9. Go!Go!Rizal

    ada sapa2 cari buku DAJJAL AKAN MUNCUL DARI KERAJAAN JIN DISEGITIGA BERMUDA..saya baru beli dari bangi di ssopping markit warkah..korang boleh pergi di sana..

  10. Saya setuju dengan pendapat tetsu. Dajjal dalam ertikata sebenar bukanlah dalam bentuk manusia atau satu objek tetapi ianya lebih kepada satu unsur yang boleh mempengaruhi peradaban manusia sehingga boleh mencetuskan kacau bilau dan kehancuran kepada muka bumi.

  11. saya rasa dajjal itu adalah illuminati dan para pengikut freemason yang telah merubah budaya dan ikutan kristien sebenarnya sehingga dunia ini penuh dengan kemaksiatan dan ianya semakin meresap kedalam perilaku kehidupan umat islam yang kurang keimanan terhadap Allah

  12. bersedialah….kemunculan panji-panji hitam dapat dirasakan dgn adanya najib sebagai perdana menteri kita………kekuatan tentera kita semakin bertambah…dan jika diikutkan paji hitam akan datang dari timur…mungkin malaysai atau indonesia..wallahuaklam..
    kini…mesyuarat untuk membuat persediaan bantuan kepada PANJI HITAM sedang dijalankan…
    kemukakan segala pendapat,sesiapa yg mempunyai ilmu programming,ataupun telah bergelar “BLACK HAT HACKER” silalah….hantarkan ke
    shahzackry@hotmail.com

  13. salam kepada pembaca…tidak dinafikan kita adalah manusia akhir zaman. setelah wafatnya Rasulullah SAW..dajjal telah bebas bergerak merancang fitnahnya..cuma belum tiba saatnya.ini apa yg saya temui dalam sebuah buku..dan dikuatkan dengan hadis.tapi sebagai manusia kita perlulah meningkatkan keimananan diri kita kepada Maha Esa. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tiap sesuatu..kita perlulah mengamalkan 10ayat permulaan surah al-Kahfi.insyaallah dipelihara kita dari fitnah dajjal yang amat dahsyat..wallahualam

  14. bagi saya dajjal ialah salah satu makhluk akan muncul di akhir kelak .semestinya kita sebagai umat islam hendaklah bersedia menghadapi dajjal dengan beribadah kepada yang berkuasa dan membaca surah al-kahfi ayat10 terawal,insyaallah kita akan dapat mengelak fitnah dajjal yang dusta lagi menyesatkan

  15. DARJAL..menurut nadis imam nabawi ,ciri2 darjal ialah sebelah mta nya diliputi dengan daging..sebelah mata nya besar…darjal hidup di muka bumi selama 40 hari ,1 hari bermakna 1 tahun ,2 hari bermakna 100 tahun..dan seterusnya….berkata nabi muhamad jikalau umat nya inging tengok wajah darjal tutup lah mata sebelah kiri…

  16. firdaus haizam

    kita perlu bertaubat

  17. pelajarilaa ilmu tasawuf lbh mendalam dn anda akan mendapat jawapannya.

  18. Zalis @ Zulian bin Maznee

    “Sama ada kami bersama saya ataupun memerangi saya” kata kata ini telahpun terungkap.Org org Arab yang patut lebih tahu tata bahasa dan nahu Arab tetapi lagi jahil sehingga sanggup bersekongkol dengan “Dajjal”

  19. ebuah Hadits menerangkan, bahwa pada suatu hari sehabis salat berjama’ah, Nabi Muhammad SAW menahan para Sahabat dan berkata sbb : “Tamim Dari, seorang Kristian yang memeluk Islam, ia menceritakan kepadaku tentang Dajjal, yang cocok dengan apa yang pernah aku ceritakan kepada kamu”. Lalu beliau menceritakan pengalaman Tamim Dari sbb :

    “Pada suatu hari ia berlayar dengan beberapa orang dari kabilah Lakhm dan Judham. Setelah berlayar sebulan lamanya, mereka mendarat di sebuah pulau, dimana mereka berjumpa untuk pertama kali dengan seekor makhluk yang aneh, yang menamakan dirinya Jassassh (makna aslinya mata-mata). Jassasah memberitahukan kepada mereka tentang seorang laki-laki yang tinggal dalam Gereja. Kemudian mereka mengunjungi orang itu dalam Gereja, yang nampak seperti raksasa, yang tangannya diikat pada lehernya, dan kakinya diikat dengan rantai, dari lutut hingga mata-kaki. Mereka bercakap-cakap dengan orang ini, yang tiba-tiba ia bertanya kepada mereka tentang Nabi SAW, dan ia mengakhiri percakapannya dengan ucapan: ‘Aku adalah Masihid Dajjal, dan aku berharap semoga aku segera dibebaskan, lalu aku dapat menjelajahi seluruh dunia, kecuali Makkah dan Madinah“.

    Satu hal yang sudah pasti ialah bahwa seluruh cerita ini bukanlah kejadian biasa, melainkan sebuah visiun (ru’yah). Adapun bukti bahwa kejadian itu terjadi dalam ru’yah ialah adanya kenyataan bahwa Dajjal bertanya kepada mereka sbb: “Ceritakanlah kepadaku tentang Nabi bangsa Ummi (bangsa Arab), apakah yang ia kerjakan”.

    Pertanyaan mereka dijawab sbb: “Beliau meninggalkan Makkah dan sampai di Madinah”. Dalam Hadits lain, Dajjal diriwayatkan bertanya sbb: “Orang ini yang muncul di antara kamu, apakah yang ia kerjakan?” (Kanzul-Ummal jilid VII, hal 2024).

    Bagaimana mungkin Dajjal tahu bahwa Nabi bangsa Arab telah muncul? Apakah Dajjal telah menerima wahyu? Sudah barang tentu tidak. Dan pula tak mungkin bahwa ini adalah perkara tekaan.

    Kejadian-kejadian lain yang diceritakan dalam Hadits ini, semuanya menguatkan pendapat bahwa ini terjadi dalam ru’yah. Misalnya, siapakah yang mengikat tangan Dajjal pada lehernya? Siapakah yang mengikat kakinya dengan rantai? Bolehkah kami mengira bahwa Dajjal dilahirkan dalam keadaan demikian? Mengapa jassasah tidak melepas rantai Dajjal? Segala persoalan yang rumit ini hanya dapat dipecahkan apabila kami menganggap ceritera ini berasal dari ru’yah Tamim Dari.

    Segala sesuatu yang diketahui oleh Nabi Suci yang berhubungan dengan masalah ini juga berlandaskan ru’yah. Allah tak pernah membawa beliau ke sebuah pulau, dan menyuruh beliau melihat Dajjal dengan mata-kepala sendiri. Sebaliknya, hanya melalui ru’yah sajalah, beliau melihat sifat-sifat Dajjal. Beliau menyajikan ru’yah Tamim Dari ini, sekadar untuk memperkuat apa yang diketahui oleh beliau dalam ru’yah sebagaimana beliau menceritakan juga impian para Sahabat lainnya. Hadits ini memberi petunjuk kepada kita, di mana tempat-tinggal Dajjal :

    1. Ia tinggal di sebuah pulau.
    2. Letak pulau ini sejauh satu bulan pelayaran dari Syria.

    Masih ada satu lagi yang orang dapat ketahui dari Hadits ini, yakni, bahwa pada zaman Nabi, Dajjal sudah ada, tetapi ia belum diizinkan keluar.

    Dua catatan tersebut di atas memberi petunjuk seterang-terangnya akan tempat-tinggal Dajjal. Sudah terang bahwa Eropa didiami pula oleh bangsa-bangsa lain, tetapi bangsa Inggeris mempunyai kekuasaan dan kebesaran yang tak pernah jatuh di tangan bangsa lain di benua itu. Itulah sebabnya mengapa benua Barat disebutkan secara khusus sebagai tempat-tinggal Dajjal.

  20. pendakwah sampai kiamat

    ASSALAM…..SEMUA ORANG ISLAM UNTUK SELAMAT FOLLOW SUNNAH N QURAN DAN AMALAKN SEGAL PERKARA 2 SUNNAT UNTUK MENJADI MUSLIM YG KUAT BAGI MENJADI PELOPOR PEJUANG AKHIR ZAMAN NANTI

  21. makasih atas semua’a …
    belajar tentang sesuatu itu memang mudah …
    tapi mengerti akan sesuatu itu tidaklah mudah …
    sesungguh’a hanya ia yang memberi dan hanya ia yang mengetahui ..
    ALLAH,,ada dalam benak setiap hamba’a …
    dan ALLAH akan selalu ada untuk setiap detik dan waktu ….
    percaya akan kebesarannya maka lindungannya yang tak terhingg akan ada di setiap langkah ….

  22. salam

    yg tnggl pd page ini hanyalah komen2 dr pengunjung shj..

    mn pergi artikelnya?

  23. wallahu alam bissawab.. yang penting mantapkan iman.. jangan leka dengan internet ciptaan yahudi aknatullah.. mind control adalah rancangan mereka..

  24. Percaya atau tidak ita semua telah terpesong dan mempercayai dajal 100% pada zaman skrg..biar aku tanya satu dua soalan utk utk membuktikannya?dan pasti ramai akan menentang dan membangkang sekeras kerasnya akan aku perkatakan..

  25. Dan umat masih teraba raba mcmana utk mengelakkan dn menentang serta mematahkan segala serangan dajal ni..kita dah diserang dh tapi kita syg sgt dgn serangan tu.

  26. Soalan ku mudah sahaja.Adakah demokrasi itu baik dan adakah ianya dtg dari islam?Adakah anda percaya yg kita sudah 90% di pisahkan dari al quran?Adakah anda percaya anda hidup di dalam persekitaran yg sengaja di bentuk untuk membentuk minda anda untuk menolak ajaran Allah?apa pandangan anda tentang PBB dan idea2 nya terhadap manusia?bagaimana dgn politik bagi pendapat anda?dan adakah anda akan menerima kebenaran dari seseorang yg berwatak seakan pengganas,melanggar hak asasi manusia,berfikiran radikal?

  27. dajjal adalah perumpamaan saja …………itu merupakan sifat2 jahat dalam manusia bukan bentuk manusia…………..Mung Sanepo……

  28. Nabi Muhammad telah memberi amaran sewaktu jangka hayat baginda , tentang DAJJAL (Penipu Agung) ia melihat dengan mata kirinya manakala mata kanannya buta dan tertulis perkataan KAFIR. Usianya 40 tahun, satu hari bersamaan Setahun.

    Pengkaji menyamakan hadis Rasullulah dengan teori : Apabila dajjal
    berusia setahun, Britain menjadi tanah jajahannya. Apabila Dajjal berusia sebulan, Amerika menjadi pusat pemerintahannya, Apabila Dajjal berusia seminggu Dia Kembali Ke Tanah Suci Palestin.

  29. gustsrysyahidan

    bualan org kafir yg d perbudak arab…
    memuja yg gk tw sapa di puja,,,
    menyembah yg gk tw sapa d sembah…
    cma nama dan karangan belaka pantas d katakan nabi????

    kalian sesungguh nya tak mengetaui…
    ap isi kabbah dan ap kah yg ad d atas kabbah…
    ketaui lah kalian akan mengetahui a stalah kalian mengunjunginya..

    bgto jg dgn hadits2 AL quran hanya lah ayat2 setan utk berdialaog dgn jin,,, setan
    da mahluk halus laen nya…

  30. sungguh berat ujian ni…..

  31. Gigih Iski Prasetyawan

    Bismillahirahmanirahim,

    Dajjal itu bukan suatu kelompok atau bahkan suatu negara, mungkin sifat yg ada pada dajjal itu seperti suatu kelompok tersebut, tetapi dajjal sendiri telah dihakekatkan adalah seorang manusia dengan kekuatan fitnahnya luar biasa, dengan ciri2 yang telah disebutkan. yang akan muncul pada akhir zaman nanti. Allahu alam.

  32. sedikit tentang “Fitnah Dajjal”……
    ada pendapat kah tentang ” Apakah kita ini umat akhir zaman?”
    Pada surat Yasin dijelaskan bahwa ada 2 utusan di turunkan, namun diingkari? kemudian diturunkan utusan ke-3 dan setelah utusan tersebut tidak akan diturunkan utusan, atau bahkan 1 pasukan pun?, nah 2013 ini sudah utusan ke berapa?, apakah sebentar lagi imam mahdi akan muncul dan nabi Isa akan turun,….Mungkin saudara mempunyai pendapat tentang ini dan bisa bantu,… Trims…

  33. Hamba Allah

    dajjal sememangnya seperti manusia, ada hadis Rasullah cuma samada sahih atau tidak saya tak sure, pada zaman rasullah ada sahabat nabi yang pergi belayar dan terdampar di suatu pulau di situ dia berjumpa sejenis mahluk yang tidak dapat dibezakan depan atau belakang bernama Jazazah kalu tak silap dia dia minta jumpa denga suatu mahluk lagi yang sedang digari dalam gua, mahluk itu adalah Dajjal dan dia sempat bertanya soalan mengenai Rasullah, Tasik di Israel samada telah kering atau tidak. Setelah pulang beliau maklum kepada Rasullah dan Rasullah menyatakan bahawa mahluk itu adalah Dajjal.

  34. maaf sebelumnya… ini cuma opini pribadi saja … menurut saja dajjal itu internet…. dan gadget gadget dunia maya lainnya ,,……. nabi bilang dajjal itu bermata satu … kita lihat saja layar hp, layar` monitor, semuanya cuma satu … kebanyakan meniou dan menyesatkan ….. mengungkung manusia dalam dunia mimpi yang ngga nyata … kebanyakan menyesatkan manusia lewat jalan jalan yang paling dekat dijamah manusia ………. dunai maya yang imbasnya nyata .. dajjal itu teknologi!!!!

  35. awangtrasher

    MASIHI DAJJAL…. kepalanya adalah komputer… hatinya internet… tangannya ialah, orang orang yg hatinya kotor yg masukkan benda yg bukan bukan menyebabkan org yang baca pun jadi bermusuhan sesama sendiri, fitnah berleluasa.. nak tengok filem lucah..? taip aje… rasa rasanya ramai yg susah hati kalau takde internet… facebook bebb.. bertuhankan dajjal.. huh.. aku berhubung ni pun menggunakan tangan kanannya… ape boleh buat.. ade ke sesiapa yang boleh bunuh dajjal..?? mungkin bencana alam mcm yang pernah terjadi sblm nie.. atau batu meteor dari langit menyebabkan internet satu dunia terputus… PESAN RASULULLAH S.A.W.. BERHATI HATI DGN FITNAH DAJJAL.. (berhati hati dgn internet, boleh datang rasa benci, marah, menyampah, fitnah menfitnah, musuh sesama islam, boleh mendorong org melakukan maksiat, zina, dan macam2 lahh… cuba bayangkan dunia tanpa internet.. aman bebbb..!! fokus pada family jerr.. konfom solat tak tinggal.. mana taknye, duduk kat rumah jer boring la… solat lerr… nie ade internet boleh main game, game online pulak tu.. perghtt!! lekaaa dibuatnyeee!! tuan tuan.. saya bercakap mengikut logik… tuan2 renungkanlah sejenak… ini pendapat sayalah… tuan2 nak tau pasal yaajud maajud..???

  36. awangtrasher

    hmm.. rasa rasanya ramai yg tak setuju dgn ape yg saya cakap kat atas nie… mmg itulah yang dia nak.!! dia nak orang taktau yg dia tu dajjal..!! supaaayaa orang boleh terus lekaa.!! mesti ada yg komen “tapi internet pun ade jugak bawak kebaikan”… soalannya berapa banyak kebaikan dan berapa banyak keburukan..?? pernah tak tuan/puan mengeluarkan komen yg menyebabkan orang lain terasa hati..? pernah tak tuan/puan terasa iri hati atau benci bila melihat komen2 orang di laman sosial..? disebabkan internet family pun boleh jadi renggang baiii…!! jgn memain wooo… aku dapat tau ni pun melalui ilham… tak salah nak main internet… tapi hati hati lahh… yg ada suami/isteri atau anak tu jaga baik baik.. jgn asik nak mentenet ajer… mana yg kaki game tu slow2 lah sikit.. ckp time gilah solat.. jgn dikhayalkan hati dan fikiran tu… kepada blogger tu cukup2lah menfitnah orang… kalau boleh sampaikanlah risalah aku nie kat org ramai… sbb aku tengok org komen pasal dajjal nie mengarut sangat dah… dah macam cerita ultraman pun ade.. baca hadis dan alquran tu biarlah berguru, sbb ape yang ade sekarang takde pada zaman dulu, jadi banyaklah ayat ayat kiasan.. supaya orang memikirkannya…

  37. Setuju semuanyalah,masbro,yang jelas menurut saya dajjal itu gerakan one world,new world ordernya Freemas0nian dan gerakan rahasia illuminaty,anak buah iblis yang meruakan raja dajjal.Maka kita umat muslim harus mewaspadai suasana dan informasi dunia khususnya dari barat.pen mengandung fitnahan lewat media atau internet memecAh belah Islam.Mudahan kita semua diselamatkan oleh Allah SWT,Amiinnn.

  38. Dajjal itu mahluk.titik.bukan ideologi atau ajaran atau gaya hidup.tahukah anda dajal tidak bisa masuk mekkah????faktanya semua ideologi sudah masuk mekkah bung,faktanya gaya hidup dajal sudah masuk mekah bung,liat waralaba paris hilton sudah masuk mekkah.artinya apa,artinya dajjal itu bukan ajaran atau ideologi..dajal itu mahluk.

  39. ummar mohktar

    Dajjal= ediologi (demokrasi). Hampir semua manusia di dunia mengikuti (islam@kafir). Hanya islam yg perjuangkan sistem khalifah tidak mengikut. Yakjuk makjuk adalah british dan amerika. Mereka inilah pendokong dajjal. Sesiapa tidak menyokong akan dibunuh@negara dihancurkan(iraq/mesir). Al mahdi n Nabi Isa dtg menegakkan sistem Khalifah n daulah Islamiah. Tiada bukti tp terjadi mengikut perjalan waktu. Hanya yakin dgn Al Quran dan As Sunnah.

  40. korang sume kalu nk tau betul tk semua nii beli laa buku yg si ibnuyaacob tulis ….aq rasa dlm tu lagi tepat …….

  41. Aslkm,,dajjal itu negara adi daya,amerika lah yg di sebut dajjal kecil,,kita lihat mata uang mrka,melambangkan mata 1,dajjal namanya samiri,amerika julukan paman sam,120 bendera ikut ke dajjal,artinya smua negara mendukung amerika,pbb tidak berkutik saat israel nyerang palestina,,karna smua negara ada di bawah tangan amerika,fitnah dajjal sudah ada di kalangan kita,pakaian kita sudah mengikuti gaya barat,adzan tidak terdengar,kita bsa lihat klw di rumah sedng nntn tv,orang lebih baik di gedein volumenya di bandngkan harus dngarkan adzan,pengikut dajjal adlah manusia pakai topi tertutup,itu adalah israel yg ikut ke amerika,dajjal dpt sekilat mengelilingkan dunia dalam sekejap,sebenarnya itu pesawat uvo bukan jet,

  42. Dajjal bermata satu layaknya lensa camera yang sekarang sudah bertebaran dimana saja; lensa camera pers media;lensa camera fotografi; camera satelit; lensa camera gadget;dan ada banyak lagi macamnya. saat ini berbagai media dapat mengakses visual seluruh penjuru dunia melalui satu alat lensa camera.
    Tak lepas dari hal tersebut akses internet yang dapat menghantarkan berita dalam bentuk visual dalam hitungan detik itulah kecepatan dajjal.
    Fitnah dan tipu daya ada didalamnya berita buruk bisa menjadi berita baik; begitupun sebaliknya; propaganda dan fitnah dapat disebarkan kepenjuru dunia oleh siapa saja dan kapan saja dalam hitungan detik.
    Opini publik akan mudah terbentuk dan diarahkan dengan berita-berita yang saling berbolak balik. hingga umat manusia binggung kebenaran mana yang sebenarnya; dan kejahatan mana yang sesat; Antar media mengabarkan informasi hal-hal yang berbeda untuk masalah yang sama tergantung kepentingan masing masing.

    Lewat media pemberiataan lah kita umat manusia dibuat buta akan kebenaran dan diadu domba dengan fitnah fitnah dajjal yang bertujuan untuk menghancurkan ahklak.

    itulah sebagian kecil dari sifat dan alat dajjal untuk menyesatkan umat manusia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s