Majlis Ulama Yahudi Antarabangsa

oleh Ibnuyaacob

crc1

Yahudi adalah bangsa bagi sesuatu kaum, dikalangan mereka juga ada yang beragama Islam, Kristian, Komunis dan sebagainya. Namun, agama rasmi bagi umat Yahudi ialah Judais sepertimana bangsa Melayu amat sinonim dengan agama Islam walaupun ada dikalangan orang Melayu bukan beragama Islam.

Di dalam agama Judais, pembuat keputusan terhadap sesuatu fatwa Taurat ditentukan oleh suatu majlis rasmi yang dianggotai oleh para Rabbi (Gelaran kepada paderi Yahudi) seluruh dunia. Fatwa-fatwa yang diputuskan ini akan meliputi pelbagai aspek yang diamalkan dalam ajaran Nabi Ibrahim a.s. tidak lama dahulu.

Majlis yang bertanggungjawab membuat fatwa untuk seluruh masyarakat Yahudi dipanggil Chief Rabbinate Council (CRC). Di dalam CRC terdapat peringkat-peringkat jawatan yang dipilih secara undian oleh rabbi-rabbi dari seluruh dunia. Pemegang jawatan tertinggi CRC atau ketua bagi semua ulama Yahudi digelar sebagai Rishon L’Tzion.

Jawatan Rishon L’Tzion

Jawatan tertinggi ini dalam majlis ulama Yahudi ini dipilih melalui pilihanraya tertutup yang hanya diundi dikalangan rabbi-rabbi yang hadir. Pemegang jawatan Rishon L’Tzion berkuasa bagi menentukan fatwa untuk sebarang isu-isu yang berlaku didalam masyarakat Yahudi beragama Judais.

Namun begitu, jawatan ini bukanlah mudah untuk disandang, setiap calon yang bertanding untuk jawatan Rishon L’Tzion mesti mengambil ujian penulisan yang ketat. Ujian ini tidak dibuat sambil lewa tetapi dibina berasaskan sebuah kurikulum bersepadu (bukan KBSM) oleh rabbi-rabbi yang berpengalaman.

Sebelum mengambil ujian kelayakan itu, setiap calon mestilah terlebih dahulu menguasai ilmu-ilmu taurat di dalam bahasa Hebrew (bahasa rasmi Israel). Ini bermakna walaupun calon tersebut warga Brazil, ia hendaklah fasih berbahasa Hebrew.

Jika di dalam Islam, seseorang yang mahu bergelar ustaz wajib fasih berbahasa Arab dan mantap dari segi Nahu Sorof serta beberap ilmu asas lain seperti Fekah, Tauhid dan Tasawuf. Manakala agama Judais menetapkan bahasa Hebrew adalah wajib dipelajari disamping beberapa ilmu-ilmu lain.

Berikut ialah kitab-kitab yang perlu dihafal dan dikuasai oleh calon-calon Rishon L’Tzion.

  • Bab Hichos Shabbos (8 kitab)
  • Bab Hilchos Niddah (4 kitab)
  • Bab Hilchos Issur V’Heter (3 kitab)
  • Bab Hilchos Mikvaos (1 kitab)
  • Bab Hilchos Eruvin (1 kitab)
  • Bab Hilchos Aveilus (1 kitab)

Perpecahan Suku Di Dalam CR C

Walaupun orang Yahudi pada dasarnya dilihat bersatu tetapi semangat asabiyah kaum tetap kuat dan menular sehingga ke dalam majlis ulama mereka iaitu Chief Rabbinate Council. Di dalam CRC sekarang, jawatan Rishon L’Tzion diwujudkan 2 kerusi iaitu untuk suku Ashkenazi dan suku Sephardi.

Memandangkan terdapat dua pemimpin dalam satu majlis peringkat antarabangsa maka berlaku juga beberapa perselisihan dari segi membuat keputusan dalam sesuatu perkara. Dua jawatan dalam satu majlis ini telah wujud sejak sebelum penubuhan negara Israel lagi. Kedua-dua suku ini mempunyai latar belakang yang berbeza walaupun menetap di negara yang sama.  

Pada masa sekarang, jawatan Rishon L’Tzion bagi suku Ashkenazi disandang oleh Rabbi Yona Metzger manakala suku Sephardi pula ialah Rabbi Shlomo Amar.

(Gambar) Dari kiri; Rabbi Shlomo Amar, Paderi Dr. William dan Rabbi Yonah Metzger

Kontroversi Rabbi Yona Metzger

Beliau yang dilahirkan pada 1953 adalah pemegang kuat fahaman Zionis dan pernah menang 2 anugerah melalui dua buah buku karangannya. Metzger banyak menulis doa-doa untuk dibaca di synagogue (kuil Yahudi) dan beliau amat terkenal sebagai orang yang banyak menulis.

Pada April 2005, Metzger bersama beberapa pertubuhan Islam dan Kristian bergabung untuk menentang pelancaran Festival Gay Sedunia yang dianjurkan oleh beberapa orang ternama. Walaupun Metzger kelihatan anti-homoseksual, beliau sendiri mempunyai masalah seksual yang kronik.

Pada 2005 juga, Metzger telah dituduh sebagai melakukan gangguan seksual yang teruk kepada seorang wanita dan juga meminta imbuhan secara haram bagi setiap upacara perkahwinan yang diuruskannya. Kes Metzger masih dalam perbicaraan hingga sekarang dan pendakwaan dibuat sendiri oleh Peguam Negara Israel iaitu Menachem Mazuz.

Perbezaan CRC dan Yahudi Ultra-Orthodoks

Walaupun ketua ulama Yahudi dilantik secara undian dari semua rabbi-rabbi seluruh dunia, Yahudi Ultra-Orthodoks adalah berkecuali dalam hal ini. Mereka tidak bersetuju dan tidak bersependapat dengan kelompok-kelompok rabbi di dalam Chief Rabbinate Council (CRC).

Mereka menganggap CRC adalah mainan golongan politik di Israel yang majoritinya dikuasai oleh penganut fahaman Zionis. Maka disebabkan itu, kita dapat melihat fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh kelompok Ultra-Orthodoks seringkali bercanggah dan hanya diamalkan di Mea Sharim.

Ultra-Orthodoks dikenali sebagai kelompok Yahudi yang ekstrem dalam pengamalan ajaran-ajaran Taurat. Mereka agak tersisih dari kelompok Yahudi-Yahudi lain di Israel sehingga ada dikalangan mereka seringkali diejek hatta oleh masyarakat Yahudi sendiri.

Perbezaan paling ketara antara Ultra-Orthodoks dengan Yahudi lain ialah mereka tidak percayakan konsep Tuhan Zion yang dibawa oleh kelompok Ashkenazi dan Sephardi. Bagi mereka, Tuhan Zion adalah ideologi ekstrem yang bertentangan dengan ajaran Taurat sebenar.

Peranan Lain Chief Rabbinate Council

Di antara peranan lain yang dimainkan oleh CRC ialah membuat keputusan bagi semua urusan-urusan;

  • Pengurusan pendaftaran perkahwinan dan penceraian
  • Membincangkan undang-undang agama
  • Mengawal pentadbiran kuil-kuil
  • Mengurus selia Kottel (Tembok di sempadan Masjid Al-Aqsa)
  • Menentukan sambutan hari-hari suci Judais.
  • Menentukan takwim sembahyang kalender Hebrew
  • lain-lain yang berkaitan agama Judais.

(Gambar) Di antara tempat ibadat terkenal Yahudi ialah Kottel. Di sini pengunjung beragama Judais akan bersembahyang dan memohon hajat sambil memegang tembok.

32 responses to “Majlis Ulama Yahudi Antarabangsa

  1. Begitu ke….baru aku tahu!
    terima kasih atas info berguna ini.

  2. damn all jew

    walau macamane pun baiknya yahudi ortodoks atau yahudi zionist….pegang lah pada satu hadis atau firman ALLAH (betulkan kalau saya tersilap) yang lebih kurang bermaksud ” Yahudi dan Nasrani tidak akan redha keatas kaum muslim sehinggalah kaum muslim redha ke atas agama mereka (Yahudi&Kristian)***betulkan ok kalau salah***. Cukup dengan apa yang dah diberitahu oleh ALLAH dan Rasulnya tentang kedegilan kaum Yahudi yang memang terkenal dengan sikap nya yang sebegitu….Dah ribuan tahun bangsa yang selalu disebut2 dalam Al-Quran ni still berperangai haram jadah sampai sekarang…

    Diorang lah bangsa bangsat yang bunuh Nabi2…Diorang lah yang cepat berpaling tadah dari Nabi Musa a.s bile dah diselamatkan dari ancaman Firaun semasa Nabi Musa a.s pergi berjumpa dengan ALLAH s.w.t di bukit tursina sampai diorang sanggup sembah patung lembu…

    Ingatlah Wahai Yahudi2 Laknat seluruh dunia…bila muncul lagi seorang Salahudin Al- Ayubi, Khalifah Umar Al-Khattab…Saidina Khalid Al-Walid + dengan bantuan para Malaikat ALLAH…untuk lead Muslim warrior…nahas la korang….Selamat berjumpa Munkar & Nakir dan selamat berjumpa dengan Malaikat Malik ye…bye …

  3. satu lagi isu iaitu rasuah pas ni kerana sanggup beri apa saja kat dap,, macam si nizar tu…asalkan dapat jadi mb…rasuah tu

    anuar pun rasuah lagi besar sebab nak jadi pm maka melayu, islam, kuasa dan ketuanan melayu iaitu raja2 melayu nak digadai kpd dap….
    pas pulak tukang sokong sebab erdogan lah… rasuah tu….

    mungkin kita perlu tahu berapa anuar rasuah kat erdogan dalam pas untuk pr lalu dan utk mereka hidup mewah?

  4. damn all jew

    Rasuah pas isu besar ke nak banding kan rasuah yang ade dalam bn skrg ni..

    come on la…Malaysia now not only have one channel for media…there are multiple channels…open up ur mind…when the media are controlled by the government…you will receive all the above mentioned story a.k.a bias…but how about the other medium provided by Pas, DAP, or what so ever…???The simple story is…”u give me a money and a good payment, i’ll expose all the stories that BN is good and others is shit” got what i mean??

  5. kalau nak dengar sendiri kuliah Tuan Guru Nik Aziz boleh pergi di sini

    http://kedaionlineanda.com/harunyahya/index.php

  6. Setuju dgn penulis artikel.

    Yahudi mmg nampak cam kuat dan bersatu, padahal sama2 mereka pun bergaduh gak kat Israel sana. Yg kuat tu org2 t’tentu yg mmg ada access dgn illuminati & freemason.

  7. Dari riwayat Al-Bukhari & Muslim,
    “Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dgn orang-orang Yahudi (di sebuah tempat).Orang2 Islam akan membunuh mereka (iaitu orang Yahudi) beramai2 sehinggalah apabila mereka( Yahudi )bersembunyi di sebalik batu & pokok2,tiba2 pokok & batu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang2 Yahudi itu..kecuali pokok “Gharqad” kerana ia adalah pokok Yahudi…”
    Ingat tengtang hadist ni cukup..one time, bani Yahudi ni tersungkur jugak dengan orang2 Islam.

  8. salam saudaraku ibnuyaacob.
    artikel diatas sangat baik dan berguna buat saya.
    teruskan perjuangan saudara untuk menentang zionis dan dajjal laknatullah ini.

    ada masa sila berkunjung ke teratak hamba di http://www.sangtawal.blogspot.com

    sekian terima kasih

  9. terima kasih kpd penulis dgn artikel berguna ini. Cuba pembaca lain baca artikel ni plak
    http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=946

    dah 50 tahun merdeka, takde sekor UMNO pun nak sokong hudud, apatah lg nak laksana hudud tak ke pelik tu. Termasuklah paklah yg dikatakan alim tu. Sah lah, UMNO parti yg dicipta Freemason.

  10. dah le, tajuknya psl majlis ulama yahudi, maka berikan komen pasal tajuk di atas. jangan mengotorkan majlis ilmu yg ada di sini. kurang adab betul aberamly.

  11. Kenapa komentar diatas lebih berpolitik dari ilmu, tak faham betul..

    ps:bila kamu berjumpa TUHAN kamu apa yang kamu bawa? Politik, wang, idealogi entahlah

  12. wanhaydenk pokok“Gharqad” ni dah banyak di tanam kat sana. Siap ada peruntukan negara lagi. Bermakna Yahudi kaji Al-Quran.

  13. Assalamualaikum,

    @ owner, bukan ke.. yahudi tu agama, bangsa itu namanya Israel.

    Seperti dalam quran sebut maksudnya

    “dan tidak akan redha Yahudi dan Nasara kepada kamu (Muhammad) sehingga aku mengikut Millah mereka (agama mereka)”

    Begitu juga dengan bani Israel (bangsa Israel)..

    Walahua’lam

  14. Politik yang kita amalkan sekarang ni adalah cara barat.. selagi ia diamalkan selagi itu umat Islam akan berpecah..

    ibnu ali..

    Setiap istilah itu ada asal usulnya.. tapi semua merujuk kepada golongan yang sama.. Israel = yahudi = jew = semit. Kita boleh panggil sama sebab most of yahudi ni menganut agama yahudi jugak.. kalau ada yg masuk Islam tu kita panggil yahudi Islam lah.. Macam melayu kat Malaysia la.. Kalau org cakap Melayu kita faham dia tu Melayu Islam.. Masuk Islam pun ramai gak Cina cakap masuk Melayu.

  15. Sy berbesar hati & teruja teramat sgt terhdp blog saudara Ibnuyaacob krn memberi pengetahuan mengenai dunia agama semasa berkaitan yahudi dan Islam ,yg tdk terdpt dimana2 akbar/berita di negara melayu ini malaysia.Sy menyokong usaha anda semoga lebih byk fakta2 dan maklumat terkini dpt dipaparkan .Sy jua adalah peminat kpd penulis MID beliau sgt berkaliber &berbakat bg sy …Semoga Allah yg Esa memberkati usaha anda..salam sumbangsihdr sy sekian wassalam.

  16. Komunis bukan agama la bodoh!!! Camne org bodoh cam ko nak ngajar lagi bodo,,,makin bodoh la akibatnya

  17. aku hamba berdosa

    boleh x sesapa bg penjelasan kt saya tentang perbezaan yahudi, israel dan zionis?????
    x paham la….
    pening…..!

  18. alhamdulillah coz sy dpt info2 berguna nih… please korek lagi rahsia2 sebegini coz sy amat berminat…. thanks
    salam

  19. penuntut imu

    saya nak tau la, spa yg kita perlu lawan, samada smua bangsa yahudi (x kira la dia fahaman apa pon) @ yahudi yg brfahaman zionis ????

  20. btul apa yg all damn jew kata,musuh islam xkan brhenti memusnahkan islam slagi islam x redha agam mereka di dunia,

  21. btul apa yg all damn jew kata,musuh islam xkan brhenti memusnahkan islam slagi islam x redha agama mereka di dunia,

  22. tuan, pohon untuk copy artikel ini..sungguh berguna dan rasa terpanggil untuk disebarkan.

    terima kasih.

  23. Jgn2 bangsa lain buat agama berdasarkan bangsa (sama macam Yahudi):

    Cth Yahudi = agama (Judaism) + bangsa
    Cth Cina = agama (Chinaism) + bangsa
    Cth Jepun = agama (Japanaism) + bangsa
    Cth Korea = agama (Koreaism) + bangsa

    a) Sesiapa yang menganut Judaism bermakna berbangsa dan berugama Yahudi.
    b) Sesiapa yang menganut Chinaism bermakna berbangsa dan berugama Cina.
    c) Sesiapa yang menganut Japanaism bermakna berbangsa dan berugama Jepun.
    d) Sesiapa yang menganut Koreaism bermakna berbangsa dan berugama Korea.

    Kita kena ingat, Yahudi adalah bangsa dan ugama. Kalau bangsa lain ikut jejak Yahudi ni… mungkin lagi chaos la dunia… berdosa besar ni kalau perkara ni terjadi pada bangsa lain…

  24. apasal ngan komen atas tuh??

  25. hmm no comment

  26. Saya suka bahagian site ni…

  27. kesiannya aku orang M’sia ni, ulama ulung di luar sana sibuk nak melawan stategy dajjal…korang di M’sia ni asyik politiiiiiiiiiiiiiKKKKKKKKK ja yang difikir dan diisukan. Kembali kepada alquran dan sunnah tu yang utama. Kalau dr dulu kita amalkan taklah riba’, judi, maksiat, jenayah merajalela. Dari hal sekecil-kecilnya pun kita tak buat apa2, tengok jelah kes buang bayi…ini bahana apa…tinggalkan ajaran Islam berasaskan Al Quran dan Sunnah. Inilah padahnya. Pendidikan dan segala macam sistem bertuankan sistem Barat @Yahudi Khazar tu…
    Yang orang UMNO, tolong pi bagi tau kat Encik Najib tu, suh dia kembali ke ajaran Islam dulu. Yang orang PKR tu, suh si Anwar tu jangan nak berkawan ngan mana2 Yahudi penipu tu,….
    Jangan sibuk nak menuding Turki, Iran ke tengok negara sendiri dulu. At least orang Turki tu berani nak melawan cakap si Yahudi tu walaupun dalam forum.

    jangan nak memikir-mikirkan BANGSA MELAYU ja, kembali pada ajaran Islam. fikirkan agama!!!!!! Kalau dah beragama, baru masalah selesai..terangkan hati dengan Nur dulu….

  28. Pingback: Nano Robot dan Projek L.U.C.I.D. | Critical Angle

  29. Islam the way of life.

  30. dasar yahudi !

  31. betoi kaa..

  32. Salam,
    I think kte xprlu extrem sngt tntng nk perang or nk bunuh golongan2 ni..
    Ya..Rasullah saw ad menerangkn hal kebangkitan itu..pd sy itu satu future part yg Rasullah saw nk kte taw n bringat..tambah amal..n brdoa agar kte sntiasa dberi hidayah dr Allah swt..

    Thanks to admin..for the best artcals

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s